SELAMAT DATANG KE MAPPIAU.BLOGSPOT.COM

Selasa, 23 November 2010

The Beauty of Lebanon.. part 1


Kali ni aku nak kongsi lagi pengalaman aku di Bumi Lubnan ni, sekali lagi aku telah diberi peluang untuk membuat lawatan ke tempat-tempat bersejarah di utara Lubnan plak.. Lebanese Armed Forces (LAF) telah menjemput semua wakil dari kontinjen UNIFIL untuk menyertai program ni..


Tujuan diorg anjur program ni adalah untuk memperkenalkan byk lagi tempat2 bersejarah di sebelah utara Lubnan disamping. ye la.. kalu tak kitorg yg duk kat sebelah selatan Lubnan tak tau la yg kt utara tu byk lagi tmpat bersejarah.. so, aku dan juga Mej Badrul (warikh kito gak ni) telah diberi peluang untuk mewakili MALBATT untuk menyertai program ni.. Hari tu pagi2 morning aku dah gerak ke UNIFIL HQ di Naquora utk berkumpul dgn wakil2 kontinjen yg lain..


Tempat pertama yg aku pergi, Muzium Lubnan.. berdasarkan penerangan dari wakil Muzium tu, dulunya tempat ni adalah ibu pejabat askar masa zaman diorg perang dulu.. dlm masa yg sama jgak byk peninggalan2 sejarah ada disimpan kt sini sbb diorg blum ada muzium lagi.. dan pernah sekali tu tempat di di bom dan byk la harta bende kt sini termasuk barang2 sejarah rosak.. tak lama lpas perang kerajaan Lubnan mengambil initiatif utk mengubah suai ibu pejabat ni supaya menjadi Muzium Lubnan..


Ini bahagian depan atau lebih dikenali sebagai Pintu masuk.. ahakkksss


Pompuan tu la wakil Muzium nama dia aku tak ingat la.. tp dia la yg memberi penerangan setiap inci barang2 yg ada kt dlm ni.. gila babas terer dia ni.. semua barang dia tau sejarah dia... dasattt..



Masa ni, pompuan tu dah naik fedup coz masa dia bagi penerangan semua org sibuk amik gambo je... hahaha.. termasuk la aku..



Ni salah satu barang antik peninggalan sejarah yg menjadi perhatian aku.. aku pun tak ingat pisau ni tahun brape dia ujud.. sbb aku tak dgr masa pompuan tu bg penerangan.. haha.. padan muko aku... tp kalu diteliti betul2 pisau ni mmg antik dan halus buatannya..


Mcm ni la rupa dlm muzium selepas direnovate.. 2 tingkat..



Nama bende ni aku tak ingat.. tp ada crita di sebalik patung ni.. kalu korg nak tau.. korg dtg sendri la kt sini pastu tanya kt pompuan tadi tu.. hehehe...


Dia ni la yg menjadi incas dlm program ni.. nama dia Kol Phillip Matar.. dia ni dari LAF dan sekarang ni dia menjadi Liason Officer kepada MALBATT.. very frenly...

So, lebih kurang sejam setengah la kitorg duk ngikut je pompuan tu berjalan dlm muzium ni dan aku dapat menyimpulkan yg aku mmg tak paham langsung apa yg dia crita.. haha.. kalu korg nak tau apa yg tersirat kt dlm ni.. datang la sendiri yea... Peace No War..adios....

-papairfan-

2 ulasan:

MAPPIAU berkata...

meh jemput skang...diana nak sane...:P

Tanpa Nama berkata...

uikkk.. dlm mimpi bleh la.. hikkss..


-papairfan-

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...