SELAMAT DATANG KE MAPPIAU.BLOGSPOT.COM

Rabu, 24 November 2010

The Beauty of Lebanon.. part 2


Lpas je kitorg melwat muzium, incas kami Kol Philip bagitau kita akan ke tgh2 bandar Beirut dan akan menikmati permandangan dari tempat yg tinggi dan bloeh nampak seluruh bandar Beirut.. cam best je aku dgr.. xcited gak aku..


Masa tu dah waktu tengah hari.. banda beirut ni dah mcm K.L plak aku rasa coz dgn jemnya yang hamat menyakitkan hati.. nasib baik la kitorg di eskot oleh tentera LAF.. yg best nya diorg ni buat jalan raya kt Beirut ni cam diorg yg punyer je.. bayangkan la kalu kt tgh2 banda tu kitorg bleh jalan menungkah arus.. mmg gilo babas diorg ni.. tp disebabkan kitorg di eskot oleh askar LAF ni.. kira selamat la.. org2 kt Lubnan sebenarnya mmg respek atau dlm erti kata lain takut la kt askar ni.. polis kt Lubnan ni mcm tak wujud je..

Lupo nak memperkenalkan.. ni la Mej Badrul yg bersama aku dlm program ni..


So, dlm lebih kurang setengah jam, kitorg sampai la.. Nama tmpat ialah Bukit St Meressa.. kira tmpat kristian la.. ermm.. apa yg ada kt sini ialah ada satu patung yg dibina di tgh2 puncak bukit ni dah kita bleh naik sampai kt kepala patung tu.. sbb ada tangga sampai atas..



Nampak tak permandangan kt blkg aku tu.. satu bandar Beirut bleh nampak... best best..


Masa sampai kt sini aku dah mula rasa kebulur yg hamat sgt.. kepala aku dah mula poning dah sbb masuk angin.. Nasib baik la kitorg kt sini tak lama, lega aku.. cpt2 aku tanya Kol Philip, where are we going after this, i'm hungry.. trus dia bgtau pasni kita akan g mentekedarah kt Mess Peg LAF.. fuhhh.. lega...


Lpas mkn sampai nak terbelahak, kitorg meneruskan perjalanan ke Geita grotto.. mula2 aku pun pelik dgn nama ni.. tp apa yg Kol phillip bgtau kt sini la satu2nya tmpat yg byk hutan.. cehh.. hutan.. kt tmpat aku berlambak2.. hehehe..

Rupanya tmpat kira mcm kt gua niah, Sarawak.. di kawasan bukit jgak dan dikelilingi hutan yg tak brape nak tebal.. Apa yg menariknya kt sini adalah org ramai nak tgk keajibaan batu batu yg ada kt dlm gua ni.. kira mcm batu tu mcm cair dan berbentuk tajam2.. aku tak dapat nak tunjuk coz terpaksa tinggalkan kamera dgn hanpon kt luar.. hampeh sungguh..



Tapi kalu korg nak tgk cmne rupa batu kt dlm ni.. cube korg tgk janggut mamat batu tu.. kira mcm tu la rupa batu-batu kt dlm gua ni.. gua ni terbahagi kepada 2 bahagian.. tingkat atas dgn tingkat bawah.. yg ada kt tingkat atas juz batu2 je.. kira kalu berjalan tu dlm 150meter kot kedalam.. jauh gak.. pastu yg tingkat bwh ni yg menariknya ada mcm tasik kt dlm gua ni.. menarik jgak la.. kitorg kene naik bot kecik utk menikmati keindahan dlm gua ni..


So, kalu dlm masa musim summer kt tempat ni mmg menjadi tumpuan org ramai la coz kt dlm ni mmg sejuk.. mcm duk dlm peti ais.. kalu pegi time winter mmg bleh beku woo... anyway, aku kagum dgn apa yg ada kt sini.. Peace No War.. adios...


-papairfan-

2 ulasan:

MAPPIAU berkata...

mase cakap kat dalam gue tu, kuar asap tak mulut mase bercakap? dah sejuk kan?? hiks

Tanpa Nama berkata...

kuar la.. dah mcm dlm peti ais kt umah kita...

-papairfan-

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...