SELAMAT DATANG KE MAPPIAU.BLOGSPOT.COM

Ahad, 28 November 2010

The Beauty Of Lebanon.. Part 4


Aluuu.. sori la 2 hari tak update citer coz aku bz skit la dgn lawatan pas tu praktis lagu2 utk show 30hb plak.. Malaysian Gala Night kt Beirut..so. kita dah sampai mana yek.. owwhh.. pas je melawat di Kota Byblos.. kitorg bersama rombongan mak kiah meneruskan perjalanan ke kawasan yg lebih utara iaitu pergunungan Ceddar..


Kalu korg nak tau sejarah pokok yg ada di bendera Negara Lubnan tulah pokok Ceddar.. iaitu sejenis pokok yg hanya tumbuh di kawasan pergunugan atau dlm erti kata lain di kawasan tanah tinggi... Pokok ni mempunyai jangka hayat yg lama dan yg paling lama ada sampai 300 tahun.. Lepas aku pening2 naik bas yg duk turun naik bukit pastu pusing2.. akhirnya aku sampai di Puncak pergunungan Ceddar.. mujur la musim panas.. kalu masa musim sejuk tempat mmg kawsan utk org main luncur ais..


Korg tgk la kt blkg aku tu la tmpat diorg main luncur ais masa musim salji.. mesti best kan.. Komander aku dah bgtau nanti masuk je salji kitorg bleh dtg skali lg kt sini main ais.. yehaaa..


So, kat sini la diorg memelihara pokok2 ceddar.. byk jgak pokok ceddar kt sini.. ada jgak pokok2 yg telah ditebang utk dibuat cenderahati.. uniknya pokok ni berbau wangi..



Ini la lambang kebanggan rakyat Lubnan... Pokok Ceddar..


Tapi aku nak tunjukkan satu lagi keunikan kt sini iaitu.. aku panggil ni pokok ajaib.. sbb ada ukiran di pokok ni.. cube korg perati kan betul2 kt pokok ni..

Ada nampak rupa org tak.. kt batang tgh siap ada janggut lg tu.. pastu kt tepi sblh atas mcm org nak terbang..


Satu lagi pengalaman menarik yg aku dapat kt sini.. ye la.. kalu tak ramai org ingat yg pokok yg ada kt bendera lubnan tu pokok zaitun.. tp sebenarnya Pokok Ceddar.. dan hanya bleh jumpa di kawasan ini shj.. Then.. lepas dah amik gambo possing2 skit kitorg pun cargass ke destinasi seterusnya... peace no war.. adios.


-papairfan-

2 ulasan:

MAPPIAU berkata...

kate tak tahan sejuk, cammo nak main salji :P

Tanpa Nama berkata...

tu la.. kene la pakai baju patblas lapis.. haaha..

-papairfan-

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...