SELAMAT DATANG KE MAPPIAU.BLOGSPOT.COM

Selasa, 21 Disember 2010

MARI BELAJAR..

Kata orang.. kalu dah duk negara asing tu kalu tak belajar bahasa diorg itu satu perkara yang amat rugi.. ye la kan.. kalu kita pegi negara omputih sekurang kurangnya kita kene tau speking.. main giler ko aku blaja bahasa mat salleh ni dari darjah satu sampai tingkatan 5.. takkan la tak pandai lagi.. paling cikai pun tau la jgak eat tu mkn..



Dari pengamatan aku kt sini dan juga tentera negara-negara cam Perancis, Itali, Sepanyol.. bila aku tanya diorg..'kat negara korg ada blaja cakap omputih tak' (...setelah dialih bahasa). semua geleng kepala... ptt la nak jumpa sorang yg pandai ckp mat salleh ni payah.. seperti yg kita semua tau.. bahasa omputih ni dah jadi bahasa dunia.. jadik sekurang2 nya kita kene la tau speking..


Sebab tu aku bangga jadik rakyat malaysia sbb dari kecik kita dah blaja ckp omputih.. kalu nak bezakan dgn diorg ni tadi.. langsung sepatah haram pun tak tau nak ckp.. nak paham jauh skali la.. aduiyaii.. tu yg jadik mcm ayam dgn itik tu.. pastu terpaksa main bahasa isyarat.. kalu depan mata takpe la jgak.. kalu dlm talifon ko nak ckp cmne... crita benar ni!


Hasil dari kesedaran tu.. aku cuba untuk blaja bahasa diorg ni.. walaupun tak banyak tp selama 8 bulan aku kat sini ni la yang aku nak kongsi dgn korg..

BM > ARAB > PERANCIS

  • Awk Apa Khabar > Khaifa Haluka > Comment Ca Va
  • Saya khabar baik > Ana Bil Khair > Je Vais Bien
  • Siapa Nama Awk > Shoo Ismak > Vous Vous Aoelez Comment
  • Siapa Awk > Maen Anta > Qu'est Vous
  • Saya Orang Malaysia > Ana Malaisi > Je Suis Malaisien
  • Terima Kasih Byk > Syukran Jazilan > Merci Beaucoup
  • Jumpa Lagi > Ilal Liqa'> A Bientot
  • Selamat Pagi > Sabahul Khair > Bonjour
  • Selamat Tengahari > Naharuka Saaid > Bon Apres Midi
  • Selamat Petang > Massa El khair > Bon Soir
  • Selamat Malam > Lailatul Sa'adah > Bonne Nuit
  • Selamat Datang > Ahlan Wasahlan > Bienvenue
Eh.. byk jgak rupanya yg aku dah blaja... tapi ni la yg aku tau.. kalu salah tu tolong2 la betulkan yea.. bab ejaan tu aku tak brape nak pasti.. sbb aku tak blaja menulis bahasa dirg.. aku blajar mendengar je.. hehehe.. Oleh itu... kalu korg berpeluang utk blaja lain2 bahasa tu elok la korang blaja.. ianya satu kelebihan pada kita...


dan.. kalu boleh nanti irfan tu nanti aku nak ajar dia bahasa omputih (of kos la).., bahasa cina (senang nak beli barang kt cina nanti), pastu bahasa arab (senang baca Quran).... Korg camne plak?? hehehe... Peace No War.. adios..

-papairfan-

6 ulasan:

dwaty berkata...

saya tau bahasa jepun sikit2... haittt arigato kozaimas

mie berkata...

bahasa arab ada belajar!!
dari form 1 - 5
tapi banyak dah lupa sbb xamalkan...

masa pergi france!!
mmg ssh nak jupe org boleh speaking english

anakibu berkata...

ermmm...mmg silap aper yg di pkirkan semasa di malaysia dulu...bagai nak rak belajar bahasa omputeh..bila dah mai lebnon...rupernyer french, italy dan semua negara asing kat sini cap ayam dlm bahasa inggeris,rupernyer tentera malaysian lg terror dlm bahasa inggeris bukan terrorist tp terror cakap...la..."ayah kembar 3"

MAPPIAU berkata...

dwaty,
ok la tuh tau bahase jepun 3 perkataan saye cume tau haiiit jer haaa satu perkataan je kan huhuhu

Ariffin Janal berkata...

diorang bkn tak blajar tp taknak. sbb diorang lebih mengagungkan bahasa diorang sendiri dr english. tp kite lg bertuah sbb tau bahasa inggeris, sng nk communicate. kan? :)

Tanpa Nama berkata...

Ariffin Janal: betul tu.. sepatutnyaz kita kene berbangga dgn sistem pembelajaran kita masa skolah pasal Bahasa Inggeris ni.. takde la jadik cam ayam dgn itik..

-papairfan-

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...