SELAMAT DATANG KE MAPPIAU.BLOGSPOT.COM

Ahad, 19 Disember 2010

SIAPA DIA TU...

Hai kawan-kawan... ramai jugak kengkawan aku di Malaysia yg bertanya pada aku apa aku yang aku buat sepanjang di bumi Lubnan ni.. aku jawab selamba je.. baca la blog aku maka ko akan tau apa yg aku buat di sini.. hehehe.. kalu sebut Lubnan je.. orang akan terbayangkan perang antara Israel dan juga tentera Lubnan.. tp korang tau tak yg sebenarnya Lebanese Armed Forces (LAF) adalah tak sama dgn Tentera Hezbullah... yang sama adalah diorg ni di pihak yang baik.. tp ramai yg tak tau siapa itu HEZBULLAH.. Kalu nak diikutkan.. kat sini Tentera Hezbullah adalah lebih berpengaruh berbanding LAF.. dalam erti kata lain.. Israel pun cuak dgn Hezbullah ni...

Kalau korang tak kenal.. ini la pemimpin Hezbullah.. nama dia Sayed Hassan Nasrallah.. Pengaruh dia mmg kuat kat bumi Lubnan ni...


Ni plak.. bendera Hezbullah...

فإن حزبالله هم الغالبون" ("fāinna ḥizb allāh hum al-ġālibūn“) :Then surely the party of Allah are they that shall be triumphant, Al QURAN Surah 5 Ayat 56),
"المقاومةالإسلامية في لبنان" ("al-muqāwamah al-islāmīyah fīlubnān") The Islamic Resistance in Lebanon


Kalu korang amati betul-betul.. apa yang ada pada bendera ni ada maksudnya..

Tulisan arab = Hezbullah
Lambang Senjata AK-47 = melambangkan mereka adalah pejuang
Kubah Masjid Al Ansar = melambangkan mereka adalah pelindung kepada Masjid tu


Hezbullah ni biasanya dipanggil Party of God, dan biasanya dianggota oleh masyarakat beragama Syiah.. diorg ni mmg berpengaruh kt sini..mula ditubuhkan pada tahun 1982.. tujuan mereka adalah untuk menghadapi sebarang ancaman Israel dengan meneruskan pergerakan senjata.. Hezbullah ni memang very low profil.. juz imagine kalu aku jln2 kat sini.. mmg tak nampak mcm ada askar Hezbullah kt sini.. diam-diam berisi diorg ni..

Hezbullah ni mendapat sokongan kuat dari 2 kuasa besar di Arab ni.. iaitu Syria dan juga Iran.. tak kira la dari segi duit atau senjata.. kat mana diorg ni beroperasi.. kebanyakkan di sebelah selatan Lubnan la.. tp yang musykilnya aku sendiri tak penah nampak diorg ni berlatih ke pakai uniform ke.. mmg terer diorg ni..

Pencapaian terbaik.. cewahhh.. mcm acara sukan plak.. of kos la menang beberapa siri perang iaitu pada tahun 2000, diorg telah berjaya menghalau tentera laknat israel tanpa sebarang perjanjian.. tahun 2004, berjaya membuat pertukaran diantara 400 banduan Lubnan dengan hanya 3 orang askar israel termasulah seorang ahli perniagaan.. hebat tu.. tahun 2006.. sekali lagi berjaya menghalau tentera israel dan menjadikan Hezbullah semakin kuat dan digeruni oleh israel...

So.. aku harap korg dapat la skit gambaran Siapa itu HEZBULLAH... aku takleh nak citer lebih2.. al maklumla.. demi keselamatan maklumat.. kalu nak tau.. join la sojar.. hehehe.. Peace No War.. adios..


-papairfan-


4 ulasan:

mie berkata...

slalu sangat dengar tentang hezbullah ni...
bagus la, ada juga yang israel takut...

anakibu berkata...

ooohhh...hassan masok sojar.....hahhaha..baru sy tau erk kisah hezbullah...hihihihihih

Tanpa Nama berkata...

mie: tu la.. kalu la hezbullah ni takde.. abis la bumi lubnan ni..

anakibu: nanti aku bwk ko jumpa dgn cif hezbullah ni..

-papairfan-

sekamar rindu berkata...

salam.

selalu mengikuti perkembangan di asia barat ni...

moga dirahmati Allah swt selalu..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...