SELAMAT DATANG KE MAPPIAU.BLOGSPOT.COM

Selasa, 7 Disember 2010

TRIP KE EGYPT.. DAY 2


Hari ke 2.. pagi2 morning kitorg dah siap utk dive yg pertama.. dlm kul 7 kitorg dah siap2 tunggu dpn cafe hotel utk sarapan.. ye la.. kalu tak nak mkn kt mano plak.. hikkss.. Lpas mkn then cek semua peralatan dive cukup kitorg kene tunggu bas utk bawak kitorg ke Jeti Naama bay.. sambil2 tu posing la dulu.. hahaha..


Ni la Dive center kitorg.. COLONA DIVERS.. In Red Sea since 1977..


Ni plak dpn Hotel.. Amar Sinar.. sblh je dgn Dive Center..


Lebih kurang kul 0730.. bas pun sampai utk amik kitorg.. ari tu yg akan dive dgn grup kitorg ada la dlm 10 org.. Ishh.. tak sabonyer aku nak menikmati air Red Sea ni.. Perjalanan dari Hotel ke Jeti lebih kurang 10 min je.. masa ni aku imagine yg bot yg akan kitorg naik sama cam kt Tioman.. buruk je (hehe jgn marah..) skali aku tgk bot mewah beb... terkujat aku... best2...




Pergghhh... gaya beb.. bot ni dua tingkat.. blah atas utk org bersantai.. blah bwh utk mkn dgn peralatan diving...


Dive Site yg pertama adalah TEMPLE.. tak jauh dari persisiran.. and satu lagi namanya Ras Unum... Lpas siap2 je.. kitorg trus turun.. OMG... marbeles... dgn airnye yg jernih giler dan visibilitynya yg mencapai 20-30m.. kedalaman lebih kurang 35m.. teruja sungguh aku.. masa kat sini apa yg menarik adalah keindahan coral dan ikan2 yg korg sendri jarang jumpa..



Unik giler coral ni...



Pari bintik..


Ni dipanggil Lion Fish....


Mmg tak dapat dinafikan lagi.. Red Sea adalah The Best Dive Site in the world.. jauh beza dgn keadaan masa aku dive kt Beirut ari tu.. Kalu nak dibandingkan dgn kt Malaysia plak.. tempat ni mmg setanding dgn Pulau Sipadan di Sabah..



Nuddy yg kecik dan comel... bertanduk lagi tu... one of the best underwater shot..



Ikan2 kat sini pun mmg frenly... aku sempat gak main2 dgn ikan2 ni.. sampai depan mata dia tgk aku.. lupo lak nak bgtau kamera yg digunakan adalah dari jenis Nikon model apo aku tak hingat la.. siap dgn underwater kasing..


Satu tabung oksigen mampu bertahan sampai 1 jam.. tp bergantung kepada pernafasan la.. kalu bernafas cam naga tu mmg kejap je la.. so, aku punyer time 55 min.. dan kedalaman maksimum aku masa ni lebih kurang 28m je...


So, lpas second dive tu tgk2 ari dah nak ptg dah.. mmg tak sedar beb.. nasib baik la lunch dah disediakan kt atas bot.. lebih kurang kul 5 baru la kitorg sampai kt hotel.. mmg puas hati dive ari tu.. then dive master brief utk bsoknya plak.. kali ni diorg akan bwk ke Taman laut Egypt.. Ras Muhammad namanya.. diorg ckp kt sana bleh tgk shark.. best2..


Kalau dah dive perut mmg akan cepat kebulur.. lpas mandi2.. kitorg siap2 nak g mkn plak.. masa jln2 nak g mkn kt Naama bay.. tu skali ternampak plak...


HARD ROCK CAFE.. SHARM EL SHEIKH... dan seperti yg sedia maklum aku mmg tak penah lupakan mamairfan.. so.. ini yg aku belikan ntuk dia...
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
V
Baju Hard Rock Cafe Sharm El Sheikh.. sama dgn yg aku pakai.. tp aku punyer Beli tulis Beirut.. dia punyer tulis Sharm El Sheikh.. design ttp sama... hehe..

Baru hari kedua di Egypt dah membawa seribu pengalaman yg menarik.. especially dalam air Red Sea.. dan aku tak sabo nak tunggu bsoknya utk dive yg seterusnya... sbb coral kt sana lagi unik dan ikan2 pun besar2... see ya.. Peace No War.. adios...


-papairfan-

3 ulasan:

MAPPIAU berkata...

waaaa lawanye permandangan kat dasar laut..ish nak dive jugak la macam nih :D

hehehehe mekacih sayang belikan baju tuh, diana sooookaaa :D

Tanpa Nama berkata...

tu la.. ari tu masa amik lesen diving tak nak join.. hehehe.. kalu tak bleh amik oksigen pakai mulut ke mulut kt dlm air.. hahaha..


-papairfan-

MAPPIAU berkata...

amik oksigen pakai mulut ke mulut? oooohhh i Loikeeeeee muahahahaha...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...