SELAMAT DATANG KE MAPPIAU.BLOGSPOT.COM

Khamis, 9 Disember 2010

TRIP KE EGYPT.. DAY 4


Hari ni aku berpeluang utk pergi ke satu lagi Dive site yg fames kt egypt ni.. iaitu DAHAB.. so, pagi2 morning lebih kurang kul 6.30 kitorg dah grak.. perjalanan ikut jln darat je.. mkn masa 2 jam lebih jgak la.. sepanjang perjalanan aku.. apa yg aku dpt tgk ialah permandangan gunung batu je.. pastu jln raya diorg plak sayup je...


sekitar permandangan dari dlm bas...


Sampai je kat DAHAB.. perkara pertama yg aku nak buat adalah... brekpes.. hahaha.. kebulur beb...


menu aku pagi juz roti prata je.. dah tu je yg ada.. blasah je la...


Hari tu aku berpeluang utk buat 2 dive.. dive yg pertama nama tempat tu canyon... kt sini juz coral je.. tp ttp cantik...


Ni satu lagi jenis nuddy.. yg ni jenis leper plak..



Seronok beb main2 dgn ikan2 kecik ni.. diorg duk main2 je kt badan kitorg..



Cube tgk bubble tu.. cantik kan.. bubble tu kuar dari celah coral tau..



So, dive yg pertama kira ok la... lebih kurang sejam gak kitorg dive.. pastu naik je kat atas.. dive master bgtau pasni kita akan ke tempat yg mmg mencabar..


Kitorg terpaksa berpindah tempat la.. coz tempat tu lebih kurang 400m ke depan lagi.. aku terpaksa bukak blk semua dive equiment aku dan loading atas lori pickup.. masa tu aku tgk dah ada byk unta2 lepak kat situ.. apa lagi amik gambo dulu.. hajat dihati mmg nak naik unta tu.. tp member aku cakap rilek.. byk masa lagi bleh naik unta.. skang ni kita g tempat lain dulu.. nama tempat tu BLUE HOLE..


Apa yg menarik kat sini adalah aku terpaksa turun kebawah dgn mengikut mcm terowong gua.. turun sampai kedalaman 30m.. wahhh.. mencabar tu.. pastu kitorg akan masuk ke gua2 yg ada kt situ...

Ni masa nak turun kebawah.. sayup wooo.. masa ni telinga aku rasa bingit je.. sbb tekanan kuat..


Sampai je kt ujung terowong tu.. aku terkejut coz.. kt blah bwh tu air gelap giler.. rupanya kedalaman kt situ sampai beratus meter wooo.. mak aiihhh.. so, kitorg juz dive kt tebing2 tu je.. pada kedalaman 30m..


Ni masa baru lpas kuar dari terowong.. ko tgk blah blkg aku tu.. curam sampai kebawah.. ngeri giler aku tgk..


Ni kat salah satu gua yg ada kt situ... gelap wooo..



Aku tercari2 gak apa yg dikatakan BULE HOLE.. rupanya dari atas mmg tak nampak tp dari dlm air kita akan nampak bentuk bulat.. tak caya korg tgk gambo ni.. nampak tak cahaya kt atas tu.. tu pun dah jadik separuh bulat coz gambo separuh... hehehe...


Perggghhh.. kagumnyer aku.. Lepas dive.. kebulur.. aduiyai.. nasib baik la diorg bgtau kita akan mkn kt pekan DAHAB.. bleh la jgak kitorg jalan2 carik mkn kt sana...


Mcm ni la rupa pekan DAHAB...

Satu lagi pengalaman menarik yg telah aku kongsi kali ni.. next n3 adalah kemuncak dive aku kt sini.. iaitu dive yg mmg berkaitan dgn apa yg aku buat selama aku dlm sojar ni.. nak tau apa.. tunggu.. Peace No War.. adios...


-papairfan-

2 ulasan:

MAPPIAU berkata...

oiii makan roti prata soghang2 :P

Tanpa Nama berkata...

hurrmmm.. yummy..

-papairfan-

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...