SELAMAT DATANG KE MAPPIAU.BLOGSPOT.COM

Jumaat, 10 Disember 2010

TRIP KE EGYPT.. DAY 5


Hari ni last day utk sesi dive di red Sea ni.. jadik aku nak berkongi satu lagi pengalaman yg maha berharga bagi diri aku.. Pagi tu seawal kul 5 pagi kitorg dah kene grak sepatutnye la.. tp disebabkan keletihan kitorg dah terlewat bangun sampaikan dive master terpaksa panggil kitorg kat bilik.. cehhh.. kokap betul.. lebih kurang kul 6 baru kitorg gerak.. perjalanan kali ni lebih lama sbb tu kene kuar awal.. 4 jam beb naik bot..


Apa yg best sangat hari ni.. ini adalah disebabkan aku akan dive utk melihat bagaimana rupa sebuah kapal yg telah ditengelamkan ketika Perang Dunia ke 2.. biar aku story skit pasal kapal ni..nama kapal ni THISLEGORM.. Ia telah dibina pada April 1940 di Sunderland England, panjang kapal ni lebih kurang 128meter dan boleh memuatkan seramai 41 org krew..


Kapal ni merupakan kapal perang yg dilengkapi dengan senjata meriam.. ia telah ditengelamkan dengan di bom oleh pesawat udara pada 6 okt 1941.. iaitu ketika perang dunia ke2.. masa tu kapal ni bwk barang2 bantuan logistik.. Jadik seumur hidup aku sebagai askar dan juga diver ini lah kali pertama aku dapat tgk sendiri kapal ni.. ishh.. citer byk tak guna jom kita tgk rupa kapal ni dlm air..

pandangan dari atas..


Pandangan sisi..



Ni bahagian depan kapal...


Ni kat bahagian depan dek kapal...


Korg tgk tu.. siap bwk kepala ketapi lagi....



Ni bahagian buritan kapal a.k.a belakang kapal la...


kat bahagian ni la yg kene bom...


Masa tgh syok menikmati keindahan kapal.. sekali aku ternampak bende alah ni...

Main giler ko.. peluru meriam 155mm ni.. tp dah berkarat dah.. ishh.. buatnyer meletup kang tak pasal2 je.. tp masa ni aku nak amik gambo meriam tu tapi tak jumpa plak.. coz kitorg terpaksa bergerak dgn pantas.. sbb byk lagi tempat yg nak masuk ni..


So, korg dah tgk mcmne rupa kapal tu kan.. tp tu belum sepenuhnya lagi.. jom kita tgk bahagian dlm kapal ni plak.. cekidout....


Kitorg bermula dgn pintu dapur dulu.. cehh.. ada ke masuk ikut blkg.. tak byk barang peningalan kt dapur ni.. pastu.. kitorg bergerak dari bilik ke bilik.. dari bilik penginapan sampai la ke stor.. apa yg menarik kat stor ni.. korg tgk ni haa..


Berderet deret motor BSA dan Harley Davidson... pergghh.. apasal la ko duk dlm air ni.. bg kt aku pun bagus..


Aku ingat motor je ada.. sampai trak pun ado... aku rasa ada la dlm 5 bijik kot trak..


Aku kuar dari sini la.. tgk tayar tu.. bunga tayar tu elok lagi.. bergetah lagi...


Sepanjang dive aku masa ni mmg aku dapat menghayati betapa peritnya diorg yg duk dlm kapal ni masa kene bom tu.. dari 41 krew tu juz 9 org je yg selamat.. diorg la yg menceritakan semua ni.. Banyak yg dapat aku blaja dari dive kali ni.. semuanya pasal sejarah tentera masa zaman Perang Dunia ke 2.. jadik matlamat aku sampai la dive kat sini.. hehehe.. aku ingat pengalaman aku setakat tu je.. rupanya ada bonus plak masa sesi dive yg kedua..


Aku org pertama terjun dulu.. elok je aku terjun.. tetibe diorg terjerit2.. ish apahal plak ni.. sekali diorg nampak ikan lumba2 main2 kat tepi bot.. sekali aku toleh je rupanya ikan tu dah lalu sebelah aku.. apa lagi.. semua kelam kabut terjun sbb nak kejar ikan tu...


One of best underwater shot for that day...


Ada lebih kurang 6 ekor ikan lumba2 ni.. aku ingat ikan tu dah blah dah.. rupanya diorg duk main2 kat situ je.. seronok giler beb dapat main2 dgn ikan lumba2 ni.. mmg jinak.. rasa cm kt funfair je...

Kalau takde gambo aku main2 dgn ikan kang korg ckp aku cut n paste plak.. hahaha.. tp ni mmg benar2 kejadian ni..tgk la aku nak buat high five kt ikan tu.. dia bleh dtg dekat tu... besttt...



Sori la.. aku dah try nak upload video tp server lembab giler la.. kalau tak korg bleh dgr ikan2 ni buat bunyi yg mmg syahdu.. lain kali aku upload la yea.. kali ni mmg pengalaman yg sampai bila2 pun aku takkan lupakan.. hari tu kitorg habiskan dive session dgn hepi ending.. Best among the best...


Kitorg masing2 blk dgn senyuman lebar sampai kek telinga.. hehe.. tak abis2 bercerita pasal pengalaman tadi.. mmg lebih dari puas hati... So, begitulah citer aku sepanjang dive session aku kt Red Sea egypt.. entah bila la lagi aku dapat dtg lagi utk dive kt sini.. tp syukur sbb aku berpeluang utk dtg sini pada kali ni..


Ehhh.. tp citer aku pasal trip ke egypt ni belum abis lagi... ni baru abis sesi diving.. ada lagi pengalaman aku yg aku nak kongsi bersama.. ye la.. ari tu masa cuti aku tak dapat nak bercerita sgt pasal pengalaman aku kt mamairfan.. sbb byk lagi kojo lain nak buekkk *wink*.. hehe.. betul tak mamairfan... walauapa pun.. Peace No War.. adios..


-papairfan-

3 ulasan:

MAPPIAU berkata...

eerrr....errrr :P

issh...kene blaja jugak dive nih...best giler jumpe dolpin, nak jumpe jugekkk :P

Tanpa Nama berkata...

uikk.. nanti blk kita g blaja kt kolam yea... nanti bkn takat dolpin.. ikan paus pun bleh jumpa.. hehehe...

-papairfan-

MAPPIAU berkata...

tak nak la ikan paus, nak jumpe dugong la plak :P

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...